Dag 8 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Groepsreis parochies Overbetuwe - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Tiberias, Israel van Groepsreis parochies Overbetuwe - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: Wilhelmien en Henny

08 Oktober 2015 | Israel, Tiberias

Vandaag konden we uitslapen, want we hoefden pas om half negen te vertrekken.
De koffers gingen in de bus om onze reis te vervolgen naar Tiberias, ongeveer 200 km rijden vanaf Jeruzalem.
Maar eerst bezochten we in Jeruzalem nog een Bar Mitswa bij de Klaagmuur.
Het was een groot feest. Op de weg naar de Klaagmuur werd spontaan muziek gemaakt en werd de Sirtaki gedanst.
Bij de Klaagmuur was het erg druk. De jongens waar het om ging waren zenuwachtig, want er werd veel van hen verwacht. Er werden heel veel foto’s gemaakt en er waren hele families aanwezig.
Daarna hebben we koffie gedronken in de Joodse wijk.
De reis werd vervolgd naar Beet She’an. Onderweg nog even gestopt bij een voor ons bekende plek.
De doopplaats in de Jordaan die we ook bezocht hebben in Jordanië maar nu op Israëlisch grondgebied. Je zou zo kunnen oversteken naar Jordanië.
In Beet She’an hebben we geluncht en daarna een wandeling gemaakt naar de opgravingen uit de Bronstijd. Op deze plek zijn de opnamen gemaakt voor de film van Jezus Christ Superstar. Boven op de berg stond de boom waaraan Judas zich heeft opgehangen in de film.
Daarna met de bus naar de Jordaan, waar ook gedoopt werd.
Je kon daar ook heerlijk met de voetjes in het water zitten waar visjes aan je tenen kwamen knabbelen. We gingen verder langs het meer van Tiberias. Aan de overkant van het meer zagen we de Golanhoogten waar achter de Syrische grens ligt.
Om kwart over vijf arriveerden we in Tiberias waar we 3 dagen zullen verblijven.

• 08 Oktober 2015 - 21:27

Rineke En Leen Stout:

De verslagen lezend, lijkt het of we er zelf weer bij zijn. Heel herkenbaar. We hebben onze reisverslagen van destijds onder handbereik.
    Hartelijke groeten en een heel fijne reis verder.

• 08 Oktober 2015 - 23:37

Nellie V Bergen:

Zoals Rineke en Leen heb ik ook het fotoalbum erbij gehaald van 2000 de eerste reis Janine die je met Eduard organiseerde, en zo reis ik in gedachte met jullie mee.
    Ik wens jullie allemaal een fijne reis verder geniet ervan.
    Groetjes Nellie

• 09 Oktober 2015 - 03:49

Mariette Hendriks:

Blijf jullie volgen wat is het intereressant, Paul ik heb veel bewondering voor jou ,je moet een topconditie hebben, vroeg uit bed behalve dan vandaag, zoveel lopen en bekijken ,prachtig.
    Groetjes voor allen uit Oss

• 09 Oktober 2015 - 10:34

Margo Spee:

Geweldig ,om jullie verslagen en foto's te zien. Noch hele fijne dagen!!!!!!!!

• 09 Oktober 2015 - 12:23

Marleen:

Mooie reis hoor! Yvonne loop je elke dag voorop met je rode paraplu???
    Geniet ervan, nog een paar daagjes. Hier wordt het komende dagen 10 graden!

• 09 Oktober 2015 - 19:31

Geert En Joke:

heel veel kijk plezier doortje visser geniet ervan zo te lezen is het erg mooi

• 09 Oktober 2015 - 20:29

Marian :

Leuk om de verslagen te lezen, en zo jullie mooie reis tevolgen

• 10 Oktober 2015 - 18:49

Willi:

Wat een mooie reis wat zijn jullie aan het genieten heel mooi om te volgen Doortje Henny en de rest veel plezier nog.

• 10 Oktober 2015 - 23:41

Vera:

ik ben erg benieuwd naar de foto's Henny, nog hele fijne dagen allemaal!

• 10 Oktober 2015 - 23:41

Vera:

ik ben erg benieuwd naar de foto's Henny, nog hele fijne dagen allemaal!

• 12 Oktober 2015 - 13:57

Ria Minke:

Lieve Paul.

Wij kijken iedere dag trouw naar jullie foto,s en reisverslagen. Vinden het erg boeiend.
    Jullie hebben een prachtige reis. We herkennen veel plaatsen uit de bijbel, het is net
    alsof wij ook deze reis maken. Heel veel plezier nog. Hartelijke groeten
    van Ron en Ria.

Verslag uit: Israel, Tiberias

Land van melk en honing

DE REIS
We beginnen onze tocht in het zuiden van Jordanië waar we vanaf Aqaba naar Wadi Rum rijden, een van de mooiste woestijnlandschappen van Jordanië. We ervaren de woestijn met zijn dorre vlakten, de overweldigende schoonheid van granieten en zandstenen rotsformaties, maar ook de oases waar het leven opbloeit. Een van de hoogtepunten is een bezoek aan de verborgen stad Petra. Deze woestijnstad, uitgehouwen in de rotsen, stamt uit de tijd van de Nabateeërs, een handelsvolk uit de vroege Oudheid. We volgen Mozes op zijn weg tot aan de berg Nebo waar we - net als Mozes destijds - uitkijken over het beloofde land. Mozes mocht het land niet binnengaan, maar het volk trok verder. Net als zij trekken ook wij ter hoogte van Jericho de Jordaan over en bezoeken belangrijke plaatsen die getuigen van de geschiedenis van het land en zijn bewoners. We bezoeken Masada en Qumran, de plek waar de Dode Zeerollen gevonden zijn. We wandelen door de oase van Ein Gedi en zwemmen in de Dode Zee.

Hoogtepunt van de reis is een bezoek aan de heilige plaatsen. In Jeruzalem wandelen we over de Olijfberg en door de tuin van Getsemane. We gaan naar de baden van Betesda en de Sint Annakerk. We wandelen door de oude stad, over de Via Dolorosa. We bezoeken de zaal van het laatste avondmaal en de H. Grafkerk en we gaan naar de Klaagmuur bij de Tempelberg. Ook bezoeken we Yad Vashem, het indrukwekkende museum ter herinnering aan de Holocaust. In Betlehem bezoeken we de Geboortekerk met de Geboortegrot. Daarna vertrekken we naar Tiberias waar we een boottocht maken over het meer. We wandelen over de berg van de Zaligsprekingen en bezoeken het kerkje van de Broodvermenigvuldiging bij Tabgha gelegen aan de rand van het meer.
Indrukwekkend is een bezoek aan Kafarnaum met de synagoge en het huis van Petrus, waar de verhalen uit het evangelie als het ware tot leven komen.
We vertrekken uit Tiberias voor een bezoek aan Nazaret en het dorpje Kana. Jezus was er samen met Maria te gast op een bruiloft en verrichtte er Zijn eerste wonder waarbij Hij water in wijn veranderde. Daarna reizen we verder naar Megiddo voor een bezoek aan het oude Armageddon. Ten slotte bezoeken we Caesarea, een belangrijke stad voor de Romeinen en Kruisvaarders. Paulus zat hier twee jaar gevangen voordat hij naar Rome werd overgebracht. Ga mee op deze bijzondere reis en ervaar het zelf…

STUDIE EN VERDIEPING
Aan de reis gaan vijf studieavonden vooraf waarin we ons gaan verdiepen in wat de Bijbel verhaalt over het leven van Mozes en van Jezus van Nazaret, twee grote religieuze leiders die tot op de dag van vandaag voor miljoenen mensen wereldwijd van ongekende betekenis zijn.

15 Oktober 2015

10 Oktober 2015

Dag 10

09 Oktober 2015

Dag 9

Deze reis 'Land van melk en honing' wordt georganiseerd vanuit de twee parochie in Overbetuwe, St. Benedictus en de Levensbron. De reisleidsters zijn pastor Janine Kallen en Yvonne Vos. Zij organiseren voor de zesde keer een Bijbelreis. Telkens naar een land welke in de Bijbel voorkomt. Deze keer zal de reis gaan naar Israël en Jordanië. Op deze rondreis door Bijbels Land maken we volop kennis met Bijbelse geschiedenis, horen we over eeuwenoude cultuur en genieten we van gevarieerd natuurschoon. We volgen het laatste gedeelte van de weg vanuit Egypte door de woestijn, waarop Mozes zijn volk destijds is voorgegaan naar het beloofde land. In Israël bezoeken we de heilige plaatsen.

Actief sinds 28 Juli 2015